Subject: Vs: 10-6/582 Selgitustaotlus tehnovõrgu valdaja tehniliste tingimuste kohta planeerimis- ja ehitusmenetlustes
From: "Maarja Kudrjavtseva" <[email-masked]>
To: Ülle Reidi kliima
Cc: <[email-masked]>,Külli Siim - MKM <[email-masked]>
Date: Fri, 28 Feb 2025 11:39:35 +0200

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere

Tänan tagasiside eest!

Kuna tehniliste tingimuste sisu ja tähendus vajaks täpsustamist, täiendava 
regulatsiooni otstarbekus vajaks eelnevat õigusliku analüüsi koostamist ning 
hetkel on Kliimaministeeriumil menetluses ehitusseadustiku ja sellega 
seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu, siis ehk saab ka selle 
küsimuse edastada arvamuse/ettepanekuna eelnõuga tegelevatele ametnikele.

Loodetavasti saame täiendava kommentaari veel ka Majandus- ja 
Kommunikatsiooniministeeriumilt kirjas detailplaneeringuid puudutavas osas.

Lugupidamisega

Maarja Kudrjavtseva

peaspetsialist

Viimsi vallavalitsus

+372 602 8818

 <http://www.viimsi.ee/> www.viimsi.ee

Saatja: Ülle Reidi <[email-masked]>
Saatmisaeg: reede, 21. veebruar 2025 15:56
Adressaat: Maarja Kudrjavtseva <[email-masked]>
Koopia: [email-masked]; Külli Siim - MKM <[email-masked]>
Teema: FW: 10-6/582 Selgitustaotlus tehnovõrgu valdaja tehniliste tingimuste 
kohta planeerimis- ja ehitusmenetlustes

Kliimaministeerium annab selgitusi tuginedes märgukirjale ja 
selgitustaotlusele vastamise ning kollektiivse pöördumise esitamise seaduse 
(MSVS) §-le 3, mille kohaselt riigi- ja kohaliku omavalitsuse üksuse asutus 
annab tasuta selgitusi tema poolt väljatöötatud õigusaktide, nende eelnõude 
ja asutuse tegevuse aluseks olevate õigusaktide ning asutuse pädevuse ja 
õigusloome tegevuse kohta. Õigusalaste selgituste raames selgitame mingi 
konkreetse seaduse, konkreetse paragrahvi, konkreetse lõike, konkreetse 
punkti sisu ja tähendust. Normi puudumisel ministeerium selgitustaotluse 
vastates uut normi luua ei saa.

Majandus- ja taristuministri 17.07.2015 määrus nr 97 „Nõuded 
ehitusprojektile“ (edaspidi määrus nr 97) nimetab tehnovõrgu- või rajatise 
omanikult saadud tehnilisi tingimusi, kuid täpsem regulatsioon selles osas 
puudub. Võttes arvesse, et tehnilisi tingimusi on nimetatud määruses nr 97, 
võib eeldada, et tehnilised tingimused peaksid sisaldama ehitusprojekti 
koostamiseks vajalikku informatsiooni. Määruse nr 97 § 20 sätestab, mida 
ehitusprojekti veevarustuse ja kanalisatsiooni osa peab vähemalt sisaldama.

Tehnosüsteemid ja tehnovõrgud või -rajatised toimivad lõppastmes koosmõjus 
ning seega tuleb ehitisest väljas asuvate rajatiste kavandamisel arvestada 
tehnosüsteemide kohta käivate ülesannete lahendustega. Nt veevarustuse ja 
kanalisatsiooni vooluhulkadega peab arvestama tehnosüsteemide ja -rajatiste 
projekteerimisel koosmõjus, kuna tehnosüsteem ei ole eraldiseisev autonoomne 
süsteem, vaid sõltub välisvõrkude lahendusest, sh liitumispunktile antud 
tingimustest.

Kontrollisin vastuse koostamisel ka määruse nr 97 seletuskirja. Seletuskiri 
§ 20 kohta selgitab järgmist: „Määruse §-s 20 kehtestatakse nõuded 
ehitusprojekti veevarustus- ja kanalisatsiooniosale. Ehitusloa taotlemisel 
tuleb esitada vee- ja kanalisatsiooni vooluhulgad. Seejuures esitatakse 
vajalikud, mitte ligikaudsed vooluhulgad. Ligikaudsus võiks jääda näiteks 
ehitusprojekti eskiisi osaks. Kuna sademevee ärajuhtimine kipub 
projekteerimisel jääma teisejärguliseks (siit ka uputused), tuleks seda 
rohkem rõhutada. Seega tuleb ehitusloa taotlemisel esitatavas 
ehitusprojektis ära märkida ka sademevee vooluhulgad (p 9). Kui on tegemist 
tootmisrajatistega, siis on oluline teada tehnoloogilise vee vajadust, 
reovee kogust ning reostustaset. Seega tuleb ehitusloa taotlemisel 
esitatavas ehitusprojektis ära määrata tehnoloogilise vee vajadus ehitises 
(p 10). Samuti tuleb määrata tehnoloogilise reovee kogus ja reostustase. See 
on vajalik, vältimaks olukordi kus teadmatusest välja antud ehitusluba suure 
reostuskoormusega ehitisele, tekivad hiljem reovee puhastusrajatiste 
ülekoormusest probleemid.“. Seletuskirjas on (§ 18 juures) ära toodud veel 
järgnev: „Võttes arvesse, et nii kütte- ja ventilatsiooni, veevarustuse- ja 
kanalisatsiooni ning elektripaigaldiste rajamisel väljastavad tehnovõrkude- 
ja rajatiste omanikud üldjuhul omapoolsed tehnilised tingimused, on 
otstarbekas lisada need ka ehitusloa taotlemiseks esitatava ehitusprojekti 
juurde.“ Seega ei sisalda ka seletuskiri täpsemaid selgitusi tehniliste 
tingimuste kohta.

Kõnealuse määruse seletuskiri on avaldatud Kliimaministeeriumi kodulehel. 
Lisan lingi.

https://kliimaministeerium.ee/ehitusoigus?view_instance=0 
<https://kliimaministeerium.ee/ehitusoigus?view_instance=0&current_page=1> 
&current_page=1

Olen nõus, et  tehniliste tingimuste sisu ja tähendus vajaks täpsustamist, 
siiski saab seda teha õigusaktiga, mitte MSVS alusel antava õigusalase 
selgituse raames. Seega ei võta ma siinkohal normi puudumisel seisukohta, 
kas tehnilised tingimused EhS kontekstis võiksid hõlmata konkreetsele 
ehitisalusele kinnistule veeressursi broneerimist vee-ettevõtja poolt ja kas 
vee-ettevõtjal võiks olla õigus tehnilisi tingimusi mitte anda. Taolisele 
küsimusele vastamine vajab eelneva õigusliku analüüsi koostamist ja selle 
põhjal seisukoha kujundamist, kas täiendava regulatsiooni välja töötamine 
oleks vajalik. Selline tegevus väljub MSVS alusel antava õigusalase 
selgituse raamidest.

Mõistan, et Teie kirja ajendas võimalik veeressursi puudumine kohalikus 
omavalitsuses ja sellest, millal oleks optimaalne sellekohase informatsiooni 
edastamine. Vee-ettevõtja saab tõepoolest avaldada arvamust ehitusloa 
menetluses. EhS § 44 p 1 annab pädevale asutusele võimaluse keelduda 
ehitusloa andmisest, kui kavandatav ehitis ei vasta ehitisele esitatavatele 
nõuetele. Lisaks sellele, kuna ühisveevärgi ja -kanalisatsiooniga liitumine 
toimub reeglina võrgurajatise kaitsevööndis, on EhS § 70 lg 2 p 2 ja lg 3 
kohaselt võimalik ehitada kaitsevööndis ehitusloakohustuslikku teist ehitist 
üksnes kaitsevööndiga ehitise omaniku nõusolekul. Sellest tulenevalt on minu 
hinnangul mingis etapis vee-ettevõtja nõusolek ikkagi vajalik.

Kindlasti peaks kohalik omavalitsus igal juhul kaaluma, kas on otstarbekas 
läbi viia loamenetluse toiminguid olukorras, kus on alust arvata, et 
planeeringut pole võimalik realiseerida ja ehitatav ehitis ei pruugi vastata 
ehitisele esitatavatele nõuetele.

Kliimaministeeriumi nimel juhin tähelepanu asjaolule, et MSVS  alusel antud 
õigusalane selgitus ei tähenda seaduse ainuõige tõlgenduse kehtestamist. 
Õigust mõistab Eesti Vabariigis põhiseaduse § 146 esimese lause kohaselt 
ainult kohus.

Lugupidamisega

Ülle Reidi

Kliimaministeerium

Ehituse ja elukeskkonna osakonna peaspetsialist

From: Kliimaministeerium info <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Sent: Thursday, February 6, 2025 10:40 AM
To: [email-masked] <mailto:[email-masked]>
Subject: FW: 10-6/582 Selgitustaotlus tehnovõrgu valdaja tehniliste 
tingimuste kohta planeerimis- ja ehitusmenetlustes

From: [email-masked] <mailto:[email-masked]> 
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Sent: Thursday, February 6, 2025 9:32 AM
To: Kliimaministeerium info <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >; [email-masked] <mailto:[email-masked]>
Subject: 10-6/582 Selgitustaotlus tehnovõrgu valdaja tehniliste tingimuste 
kohta planeerimis- ja ehitusmenetlustes

Tere

Manuses edastan selgitustaotluse.

Lugupidamisega

Maarja Kudrjavtseva
peaspetsialist
Viimsi Vallavalitsus
602 8818

www.viimsi.ee <http://www.viimsi.ee>

---

Kiri on saadetud väljastpoolt valitsemisala.  Ärge avage kirjaga kaasa 
tulnud linke või manuseid enne, kui olete saatja õigsuses ja sisu 
turvalisuses kindel.